Ana içeriğe atla

Dikkat Becerileri



Herkese merhabalar. Uzun zamandır bolca soru aldığım ve üzerine de sıkça okumalar yaptığım bir konuya değinmek istiyorum bu hafta: Dikkat.
Bu yazıma özellikle kaynaklık eden seminer ise yakın zamanda uygulayıcılık sertifikası için katıldığım ve sunumunu Prof. Dr. Emel Erdoğan hocamızın yaptığı iki günlük seminer. Bu seminerde dikkat ile ilgili birçok önemli konuya değinildi ve üç adet dikkat testinin uygulayıcılığını edindim. Bu testlere başka bir yazımızda değiniriz ancak bu yazımın konusu yalnızca dikkat. Dikkat konusunu enine boyuna incelemekte fayda var.
...
Dikkat TDK'da "Bütün duygu ve düşünce gücünü bir nokta, bir konu üzerinde yoğunlaştırma." olarak tanımlanmaktadır ve tam olarak da aslında budur.
Ancak dikkat süreçlerini incelediğimizde karşımıza birden çok dikkat çeşidi çıkıyor:

  1. Odaklanmış dikkat: Dikkatimizi bir uyarıcıya odaklayabilme becerimizdir. Ben her görüşmemde ailelerime şu örneği veririm. Şu an sizinle konuşuyorum ve siz dışarıdan geçen arabalara değil benim sesime odaklanıyorsunuz. Odaklanmış dikkat budur.
  2. Sürdürülen dikkat: Odaklanan dikkatin belirli bir süre odağın üzerinde kalabilme becerisidir. Yine aynı örnekten gidecek olursak; ailemin beni konuşmam bitene kadar dinleyebilmesi sürdürülen dikkattir.
  3. Seçici dikkat: Başka uyarıcılara rağmen, sadece belirli bir  uyarıcı ile ilgilenebilmek ise seçici dikkattir. Aslında ailelerin tamamen beni dinleyebiliyor olması ve ne araba sesine ne de çocuklarının dışarıdan gelen sesine aldırmıyor olmaları bu beceriyi sergileyebildiklerini göstermektedir.
  4. Bölünmüş dikkat: Aynı zamanda birden çok uyarana dikkatini yöneltebilme becerisidir. Yani benim aileler ile görüşürken bir yandan dışarıdan çocukların seslerinin geliyor olmasını hem de aynı zamanda dış kapının açılıp kapanıyor olduğunu ve yukarıdan gelen ders sesini aynı anda algılayıp "Oh be evet her şey yolunda!" demem bölünmüş dikkat becerimin olduğunu gösterir.
Dikkat becerilerimizi neler etkiliyor hadi bir göz atalım:

  • Birbirinden farklı olduğunu düşündüğümüz uyaranların arasında bir ilişki kurma, dikkatimizi yoğunlaştırmamızı kolaylaştırıyor. Örneğin matematik dersinde gördüğümüz bir konuyu türkçe dersinde daha rahat öğrendiğimiz bir konuya benzetmek, matematik becerisinde daha başarılı olmamızı ve matematik dersine dikkatimizi daha rahat yoğunlaştırmamızı sağlayabilir.
  • Bir üst maddede söylemiş olduğum ilişki öznel durumumuza göre değişiklik gösterebiliyor. Bu nedenle bir bireye bilişsel strateji olarak ilişki kurmayı önerirken, bireyin öznel ilgilerine de dikkat etmemiz gerekiyor.
  • Uyaranları aldığımız fiziksel bağlam, uyaranlara ne kadar uygunsa dikkatimizi o kadar rahat ona verebiliriz. Örneğin bir konser salonunda konseri daha rahat dinlerken, evde televizyon izlerken dışarıdaki konseri o kadar rahat ve uzun süre dinleyemeyiz. Bu duruma bir de psikolojik durumun etkisi de eklenmeli. Yani aklımız o konserdeyse ve televizyon izlemek istemiyorsak konsere odağımız daha farklı olacaktır.
  • Dikkati yoğunlaştırmak için bir diğer önemli unsur da bireyin ihtiyaçları. Fırsat öğretiminden örnek verebilirim. Bir birey çikolatadan hoşlanıyorsa, boyunun yetmediği bir mesafeye çikolata koyduğunuzda "ver" deme ihtimali artacaktır. Çikolata yerine çiçek koyduğunuzda aynı etki alınamayacaktır.
  • Dikkat becerilerini zeka düzeyi, algı ve bellek becerileri de etkiler. Her bireyin bu özellikleri farklı olacağı için her bireyden farklı bir dikkat süresi ve süreci beklemek doğru olacaktır.
  • Başarısızlık deneyimi fazla olan çocuklarda, başarısızlık endişesi ile dikkatini başlatma ve sürdürme problemleri yaşanabilir. Bu yaşantıları fark etmek hem öğretmenin hem de ailenin görevidir. Başarısızlık yaşantıları, başarı deneyimleri ile değiştirildiğinde bireyin dikkatinin düzeyinin değiştiği görülecektir.
  • Psikolojik olarak aşırı kaygılı bir yapı sergileyen bireylerin dikkat becerileri de farklılık gösterecektir. Bu gerginlik sıklıkla dikkat becerilerinin beklenilenden az olmasına neden olur. Çocuklarımızın psikolojik durumlarına göre dikkat becerilerini destekleme etkinliklerini çeşitlendirmeliyiz.
  • Dikkat süreçlerini etkileyen bir diğer konu da uyaranın zamanlamasıdır. Bir bireyin uyku saatinde ders yapmak dikkat becerilerinin gelişmesini sağlamayacaktır, aksine, bireyin bu süreci bir külfet olarak görmesine neden olacaktır. Bu nedenle dikkat becerilerinde, uyaranın sunulduğu zaman önemlidir.
  • Otoriter ve aşırı baskıcı öğretmenlerin, dikkat süreçlerinde yarattıkları olumsuz etki artık günümüzde kabul görmektedir. Hatırlayın! Aşırı baskıcı bir öğretmenin gözetmen olduğu sınavlarda mı daha iyi odaklanıyordunuz, yoksa disiplin becerileri kararında olan bir öğretmenin gözetmen olduğu sınavlarda mı?
Dikkat becerileri, her yaşta desteklenmesi gereken önemli bir konudur. Bireylerin öğrenmeleri ve hatta yaşamlarına devam edebilmeleri için belirli bir oradan dikkat becerisine sahip olmaları gerekmektedir. Bu nedenle her yaşta bireyle dikkat becerisi çalışılmalıdır.
Haftaya dikkat becerilerini desteklemek için neler yapılabilir konusunu konuşmak üzere, sevgiler.


Herkese merhabalar. Uzun zamandır bolca soru aldığım ve üzerine de sıkça okumalar yaptığım bir konuya değinmek istiyorum bu hafta: Dikkat.
Bu yazıma özellikle kaynaklık eden seminer ise yakın zamanda uygulayıcılık sertifikası için katıldığım ve sunumunu Prof. Dr. Emel Erdoğan hocamızın yaptığı iki günlük seminer. Bu seminerde dikkat ile ilgili birçok önemli konuya değinildi ve üç adet dikkat testinin uygulayıcılığını edindim. Bu testlere başka bir yazımızda değiniriz ancak bu yazımın konusu yalnızca dikkat. Dikkat konusunu enine boyuna incelemekte fayda var.
...
Dikkat TDK'da "Bütün duygu ve düşünce gücünü bir nokta, bir konu üzerinde yoğunlaştırma." olarak tanımlanmaktadır ve tam olarak da aslında budur.
Ancak dikkat süreçlerini incelediğimizde karşımıza birden çok dikkat çeşidi çıkıyor:

  1. Odaklanmış dikkat: Dikkatimizi bir uyarıcıya odaklayabilme becerimizdir. Ben her görüşmemde ailelerime şu örneği veririm. Şu an sizinle konuşuyorum ve siz dışarıdan geçen arabalara değil benim sesime odaklanıyorsunuz. Odaklanmış dikkat budur.
  2. Sürdürülen dikkat: Odaklanan dikkatin belirli bir süre odağın üzerinde kalabilme becerisidir. Yine aynı örnekten gidecek olursak; ailemin beni konuşmam bitene kadar dinleyebilmesi sürdürülen dikkattir.
  3. Seçici dikkat: Başka uyarıcılara rağmen, sadece belirli bir  uyarıcı ile ilgilenebilmek ise seçici dikkattir. Aslında ailelerin tamamen beni dinleyebiliyor olması ve ne araba sesine ne de çocuklarının dışarıdan gelen sesine aldırmıyor olmaları bu beceriyi sergileyebildiklerini göstermektedir.
  4. Bölünmüş dikkat: Aynı zamanda birden çok uyarana dikkatini yöneltebilme becerisidir. Yani benim aileler ile görüşürken bir yandan dışarıdan çocukların seslerinin geliyor olmasını hem de aynı zamanda dış kapının açılıp kapanıyor olduğunu ve yukarıdan gelen ders sesini aynı anda algılayıp "Oh be evet her şey yolunda!" demem bölünmüş dikkat becerimin olduğunu gösterir.
Dikkat becerilerimizi neler etkiliyor hadi bir göz atalım:

  • Birbirinden farklı olduğunu düşündüğümüz uyaranların arasında bir ilişki kurma, dikkatimizi yoğunlaştırmamızı kolaylaştırıyor. Örneğin matematik dersinde gördüğümüz bir konuyu türkçe dersinde daha rahat öğrendiğimiz bir konuya benzetmek, matematik becerisinde daha başarılı olmamızı ve matematik dersine dikkatimizi daha rahat yoğunlaştırmamızı sağlayabilir.
  • Bir üst maddede söylemiş olduğum ilişki öznel durumumuza göre değişiklik gösterebiliyor. Bu nedenle bir bireye bilişsel strateji olarak ilişki kurmayı önerirken, bireyin öznel ilgilerine de dikkat etmemiz gerekiyor.
  • Uyaranları aldığımız fiziksel bağlam, uyaranlara ne kadar uygunsa dikkatimizi o kadar rahat ona verebiliriz. Örneğin bir konser salonunda konseri daha rahat dinlerken, evde televizyon izlerken dışarıdaki konseri o kadar rahat ve uzun süre dinleyemeyiz. Bu duruma bir de psikolojik durumun etkisi de eklenmeli. Yani aklımız o konserdeyse ve televizyon izlemek istemiyorsak konsere odağımız daha farklı olacaktır.
  • Dikkati yoğunlaştırmak için bir diğer önemli unsur da bireyin ihtiyaçları. Fırsat öğretiminden örnek verebilirim. Bir birey çikolatadan hoşlanıyorsa, boyunun yetmediği bir mesafeye çikolata koyduğunuzda "ver" deme ihtimali artacaktır. Çikolata yerine çiçek koyduğunuzda aynı etki alınamayacaktır.
  • Dikkat becerilerini zeka düzeyi, algı ve bellek becerileri de etkiler. Her bireyin bu özellikleri farklı olacağı için her bireyden farklı bir dikkat süresi ve süreci beklemek doğru olacaktır.
  • Başarısızlık deneyimi fazla olan çocuklarda, başarısızlık endişesi ile dikkatini başlatma ve sürdürme problemleri yaşanabilir. Bu yaşantıları fark etmek hem öğretmenin hem de ailenin görevidir. Başarısızlık yaşantıları, başarı deneyimleri ile değiştirildiğinde bireyin dikkatinin düzeyinin değiştiği görülecektir.
  • Psikolojik olarak aşırı kaygılı bir yapı sergileyen bireylerin dikkat becerileri de farklılık gösterecektir. Bu gerginlik sıklıkla dikkat becerilerinin beklenilenden az olmasına neden olur. Çocuklarımızın psikolojik durumlarına göre dikkat becerilerini destekleme etkinliklerini çeşitlendirmeliyiz.
  • Dikkat süreçlerini etkileyen bir diğer konu da uyaranın zamanlamasıdır. Bir bireyin uyku saatinde ders yapmak dikkat becerilerinin gelişmesini sağlamayacaktır, aksine, bireyin bu süreci bir külfet olarak görmesine neden olacaktır. Bu nedenle dikkat becerilerinde, uyaranın sunulduğu zaman önemlidir.
  • Otoriter ve aşırı baskıcı öğretmenlerin, dikkat süreçlerinde yarattıkları olumsuz etki artık günümüzde kabul görmektedir. Hatırlayın! Aşırı baskıcı bir öğretmenin gözetmen olduğu sınavlarda mı daha iyi odaklanıyordunuz, yoksa disiplin becerileri kararında olan bir öğretmenin gözetmen olduğu sınavlarda mı?
Dikkat becerileri, her yaşta desteklenmesi gereken önemli bir konudur. Bireylerin öğrenmeleri ve hatta yaşamlarına devam edebilmeleri için belirli bir oradan dikkat becerisine sahip olmaları gerekmektedir. Bu nedenle her yaşta bireyle dikkat becerisi çalışılmalıdır.
Haftaya dikkat becerilerini desteklemek için neler yapılabilir konusunu konuşmak üzere, sevgiler.


Herkese merhabalar. Uzun zamandır bolca soru aldığım ve üzerine de sıkça okumalar yaptığım bir konuya değinmek istiyorum bu hafta: Dikkat.
Bu yazıma özellikle kaynaklık eden seminer ise yakın zamanda uygulayıcılık sertifikası için katıldığım ve sunumunu Prof. Dr. Emel Erdoğan hocamızın yaptığı iki günlük seminer. Bu seminerde dikkat ile ilgili birçok önemli konuya değinildi ve üç adet dikkat testinin uygulayıcılığını edindim. Bu testlere başka bir yazımızda değiniriz ancak bu yazımın konusu yalnızca dikkat. Dikkat konusunu enine boyuna incelemekte fayda var.
...
Dikkat TDK'da "Bütün duygu ve düşünce gücünü bir nokta, bir konu üzerinde yoğunlaştırma." olarak tanımlanmaktadır ve tam olarak da aslında budur.
Ancak dikkat süreçlerini incelediğimizde karşımıza birden çok dikkat çeşidi çıkıyor:

  1. Odaklanmış dikkat: Dikkatimizi bir uyarıcıya odaklayabilme becerimizdir. Ben her görüşmemde ailelerime şu örneği veririm. Şu an sizinle konuşuyorum ve siz dışarıdan geçen arabalara değil benim sesime odaklanıyorsunuz. Odaklanmış dikkat budur.
  2. Sürdürülen dikkat: Odaklanan dikkatin belirli bir süre odağın üzerinde kalabilme becerisidir. Yine aynı örnekten gidecek olursak; ailemin beni konuşmam bitene kadar dinleyebilmesi sürdürülen dikkattir.
  3. Seçici dikkat: Başka uyarıcılara rağmen, sadece belirli bir  uyarıcı ile ilgilenebilmek ise seçici dikkattir. Aslında ailelerin tamamen beni dinleyebiliyor olması ve ne araba sesine ne de çocuklarının dışarıdan gelen sesine aldırmıyor olmaları bu beceriyi sergileyebildiklerini göstermektedir.
  4. Bölünmüş dikkat: Aynı zamanda birden çok uyarana dikkatini yöneltebilme becerisidir. Yani benim aileler ile görüşürken bir yandan dışarıdan çocukların seslerinin geliyor olmasını hem de aynı zamanda dış kapının açılıp kapanıyor olduğunu ve yukarıdan gelen ders sesini aynı anda algılayıp "Oh be evet her şey yolunda!" demem bölünmüş dikkat becerimin olduğunu gösterir.
Dikkat becerilerimizi neler etkiliyor hadi bir göz atalım:

  • Birbirinden farklı olduğunu düşündüğümüz uyaranların arasında bir ilişki kurma, dikkatimizi yoğunlaştırmamızı kolaylaştırıyor. Örneğin matematik dersinde gördüğümüz bir konuyu türkçe dersinde daha rahat öğrendiğimiz bir konuya benzetmek, matematik becerisinde daha başarılı olmamızı ve matematik dersine dikkatimizi daha rahat yoğunlaştırmamızı sağlayabilir.
  • Bir üst maddede söylemiş olduğum ilişki öznel durumumuza göre değişiklik gösterebiliyor. Bu nedenle bir bireye bilişsel strateji olarak ilişki kurmayı önerirken, bireyin öznel ilgilerine de dikkat etmemiz gerekiyor.
  • Uyaranları aldığımız fiziksel bağlam, uyaranlara ne kadar uygunsa dikkatimizi o kadar rahat ona verebiliriz. Örneğin bir konser salonunda konseri daha rahat dinlerken, evde televizyon izlerken dışarıdaki konseri o kadar rahat ve uzun süre dinleyemeyiz. Bu duruma bir de psikolojik durumun etkisi de eklenmeli. Yani aklımız o konserdeyse ve televizyon izlemek istemiyorsak konsere odağımız daha farklı olacaktır.
  • Dikkati yoğunlaştırmak için bir diğer önemli unsur da bireyin ihtiyaçları. Fırsat öğretiminden örnek verebilirim. Bir birey çikolatadan hoşlanıyorsa, boyunun yetmediği bir mesafeye çikolata koyduğunuzda "ver" deme ihtimali artacaktır. Çikolata yerine çiçek koyduğunuzda aynı etki alınamayacaktır.
  • Dikkat becerilerini zeka düzeyi, algı ve bellek becerileri de etkiler. Her bireyin bu özellikleri farklı olacağı için her bireyden farklı bir dikkat süresi ve süreci beklemek doğru olacaktır.
  • Başarısızlık deneyimi fazla olan çocuklarda, başarısızlık endişesi ile dikkatini başlatma ve sürdürme problemleri yaşanabilir. Bu yaşantıları fark etmek hem öğretmenin hem de ailenin görevidir. Başarısızlık yaşantıları, başarı deneyimleri ile değiştirildiğinde bireyin dikkatinin düzeyinin değiştiği görülecektir.
  • Psikolojik olarak aşırı kaygılı bir yapı sergileyen bireylerin dikkat becerileri de farklılık gösterecektir. Bu gerginlik sıklıkla dikkat becerilerinin beklenilenden az olmasına neden olur. Çocuklarımızın psikolojik durumlarına göre dikkat becerilerini destekleme etkinliklerini çeşitlendirmeliyiz.
  • Dikkat süreçlerini etkileyen bir diğer konu da uyaranın zamanlamasıdır. Bir bireyin uyku saatinde ders yapmak dikkat becerilerinin gelişmesini sağlamayacaktır, aksine, bireyin bu süreci bir külfet olarak görmesine neden olacaktır. Bu nedenle dikkat becerilerinde, uyaranın sunulduğu zaman önemlidir.
  • Otoriter ve aşırı baskıcı öğretmenlerin, dikkat süreçlerinde yarattıkları olumsuz etki artık günümüzde kabul görmektedir. Hatırlayın! Aşırı baskıcı bir öğretmenin gözetmen olduğu sınavlarda mı daha iyi odaklanıyordunuz, yoksa disiplin becerileri kararında olan bir öğretmenin gözetmen olduğu sınavlarda mı?
Dikkat becerileri, her yaşta desteklenmesi gereken önemli bir konudur. Bireylerin öğrenmeleri ve hatta yaşamlarına devam edebilmeleri için belirli bir oradan dikkat becerisine sahip olmaları gerekmektedir. Bu nedenle her yaşta bireyle dikkat becerisi çalışılmalıdır.
Haftaya dikkat becerilerini desteklemek için neler yapılabilir konusunu konuşmak üzere, sevgiler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Metreküp – Kilogram Çevirme – Hesaplama Tablosu

Ağırlık birimleri hesaplama cetvelinden kilogramı metreküpe çevirme ve metreküpü kilograma çevirme örnekleri aşağıda yer almaktadır. METREKÜP KİLOGRAM ÇEVİRME ÖRNEKLERİ Aşağıda kullanılan metreküp – kilo çevirme formülü ayrıntılı değerlendirmeler dikkate alınmadan hesaplanmıştır. Yani halk arasındaki tabir ile düz hesaptır. Dolayısıyla bilimsel çalışmalarda dikkate alınmamalıdır. 1 m3 kaç kilogram eder?    1000 kg eder 2 m3 kaç kilogram eder?    2000 kg eder 3 m3 kaç kilogram eder?    3000 kg eder 4 m3 kaç kilogram eder?    4000 kg eder 5 m3 kaç kilogram eder?    5000 kg eder 6 m3 kaç kilogram eder?    6000 kg eder 7 m3 kaç kilogram eder?    7000 kg eder 8 m3 kaç kilogram eder?    8000 kg eder 9 m3 kaç kilogram eder?    9000 kg eder 10 m3 kaç kilogram eder?    10000 kg eder 11 m3 kaç kilogram eder?    11000 kg eder 12 m3 kaç kilogram eder?    12000 kg eder 13 m3 kaç kilogram eder?    13000 kg eder 14 m3 kaç kilogram eder?    14000 kg eder 15 m3 kaç kilogr

1 Metreküp Kum Kaç El Arabası – Kaç Kürek Yapar

Ağırlık formülleri örnekleri rehberinden 1 metreküp kum – kürek çevirme ve 1 el arabası kum – kürek ölçüleri hesaplama ve birim çevirme ile ilgili bilgiler aşağıdaki satırda bulunmaktadır. 1 METREKÜP KUM – EL ARABASI – 1 METREKÜP KUM ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç el arabası yapar? 20 el arabası eder. 1 el arabası kum kaç metreküp yapar? 0,5 m3 eder. 1 METREKÜP KUM – KÜREK – 1 METREKÜP KUM   ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç kürek yapar? 400 kürek eder. 1 kürek kum kaç metreküp yapar? 0,005 m3 eder. Hesaplamada yararlanılan terimler: kaç metreküp kumdur, kaç el arabasıdır, kaç kürektir Hesaplamada yararlanılan kısaltmalar: Metreküp’ün kısaltması m3, El arabası’nin kısaltması ea, Kürek’ın kısaltması kürek Burada 1 metreküp kum – kürek hesaplama ve 1 metreküp kum – el arabası hesaplama örnekleri verilmiştir. Bu sayfada alan 1 metreküp kum hesaplama tablosu ve birim çevirici değerleri yaklaşık değerlerdir ve dolayısıyla kesin rakamları ifade etmez. Formüller vasıtasıyla hesaplanmış ol

Ustalık Belgesi Alma Koşulları

 Ustalık Belgesi Alma Koşulları Denklik İşlemleri Yeni Yönetmeliğe Göre Ustalık Belgesi Nasıl Alınır? Kimler Alabilir? Ustalık Belgesi Kapsamındaki Meslekler, Denklik Yoluyla Nasıl Alınır, Kapsamındaki Meslek Dalları Hakkında Sorularının Cevabı İçin Yazımızı Okumaya Devam Edeniz. Ustalık Belgesi Sahipleri Mesleklerinde Bağımsız İşyeri Açabilirler. Yanlarında Çırak Çalıştırmak İsteyen Belge Sahiplerinin Usta Öğreticilik Belgesi Alması Gereklidir. Usta Öğreticilik Belgesi Alma Şartları İçin Buradaki Yazılarımızı Okuyabilirsiniz. Kalfalık Ve Ustalık Sınavları Mesleki Eğitim Merkezleri Yılda 6 Kez, İki Ayda Bir Yapılır. Ustalık Sınavı Tarihleri En Geç 1 Hafta Önceden İlan Edilir. Sınavlarda Başarılı Olanlar Belge Alırken, Başarısız Olanlar Bir Sonraki Eğitim Döneminde Sadece Başarısız Oldukları Derslerden Sınava Girerler. Bir Adayın 4 Yıl 12 Dönem Sınava Girme Hakkı Bulunmaktadır. Bu Süre Zarfında Sınava Girmeyenler Haklarını Kaybederler. Hastane, Hapishane, Askerlik Ve Benzeri Sınava Gire