Ana içeriğe atla

Bilmemiz gereken bazı kavramlar yazı dizisi-1

İsterseniz ilk yazımızda öğrenmenin aşamalarına bir göz gezdirelim. Yazılarımda sık sık altını çizdiğim "edinim sonrası", "kalıcılık planlama", "genelleme alma" gibi konuları burada açıklığa kavuşturmuş oluruz.
Edinim nedir?
Beceri ve kavram öğretiminde sık sık duyacağınız bu kavram aslında günlük yaşamda da kullandığımız anlamın gelmektedir. Çocuğunuzun/öğrencinizin bir davranışı edinmesi olarak tanımlanabilir. Burada hedef, bireye bir davranışı öğretmek ve onun bu davranışı edinimini sağlamaktır.
Bu kavram doğrudan öğretim yönteminin ve öğrenmenin basamaklarında karşımıza çıkar. Her öğretmen önce edinim basamağı ile öğrencisine hedeflediği beceriyi edindirmelidir. Bu fazlaca üzerinde durulan bir basamaktır. Edinim basamağı farkında olunmadan çok fazla üzerinde durulan ve öğrenmenin, şans eseri ihmal edilmeyen kısmıdır.

Akıcılık nedir?
Yukarıda bahsettiğimiz edinimin ardından davranışın niteliğine göre davranışın şekillendirildiği doğrudan öğretim yöntemi basamağıdır. Örneğin daha hızlı yapması gereken bir davranışı yavaş yapan bir öğrenci için bu basamak hayati önem taşımaktadır. Bu tam tersi için de geçerli. Davranışın akıcı olması yani kullanıma uygun olması bu basamak ile sağlanır.
Bu basamak her beceride çalışılmak zorunda değildir. Yapılan gözlem ya da değerlendirmelerle bu basamağın çalışılıp çalışmayacağına aile ve öğretmen beraber karar vermelidir. Örneğin bir öğrenci 3 dakikada dişini fırçalıyorsa bu basamağın çalışılmasına gerek yoktur. Ancak 45 dakika banyo yapan bir öğrenci için bu basamağın çalışılması mecburiyettir.

Kalıcılık nedir?
Özel eğitimde, alan dışı birçok insan olduğu için, ihmal edilen en önemli basamak budur. Kalıcılık, bir becerinin nitelikli edinimi sağlandıktan sonra, öğretim sürecinin ardından becerinin kullanımının devam etmesinin hedeflendiği basamaktır. Burada önemli olan iki temel nokta vardır:

  • Bir davranışın ön koşulu ise kalıcılık alınmasına gerek yoktur. Bunun sebebi zaten bir sonraki basamağı uygularken bu davranışın da çalışılacak olmasıdır. Örneğin pedal çevirmeyi öğrettikten sonra bisiklet sürme çalışılacaksa, pedal sürmenin kalıcılığı alınarak vakit kaybedilmemelidir.
  • Davranış tamamlanmış ve farklı bir konuya geçilecekse en az üç farklı zamanlardaki oturumlarda öğrencinin ölçüt vermesi beklenmelidir. Öğrencinin performansının dalgalanma durumuna göre bu arttırılabilir. Burada önemli olan öğrencinin davranışı unutmamasıdır.

Genelleme nedir?
Genelleme öğrenilen bir davranışın farklı ortamda, farklı bireylerin yanında, farklı yönergelerle/uyaranlarla ve farklı materyallerle de gözlemlenebiliyor olmasıdır. Bir öğrenci sınıfta mor kavramını ayırt ederken evde yapmıyorsa genelleme alınmalıdır. Burada kalıcılıktan ayrılan noktanın vurgulanması gerekir. Kalıcılık basamağında unutmama hedeflenirken burada öğrencinin davranışı her yerde göstermesi hedeflenmektedir. İster kalıcılıktan önce ister kalıcılıktan sonra çalışılabilir. Bunun kararı yine, çocuğu tanıyan özel eğitimcinin olmalıdır.
Genellemede öncelikle öğrencinin kişisel durumu göz önüne alınarak hangisinden başlanacağına karar verilmesi gerekir. Kişilere karşı aşırı duyarlı olan bir öğrenci ile ya da sınıfına aşırı bağlı öğrenci ile farklı basamaklandırmalarla çalışılabilir.
Size örnek oluşturması için standarda en yakın basamaklandırmayı sunabilirim:

  1. Uyaran genellemesi
  2. Materyal genellemesi
  3. Kişi genellemesi
  4. Ortam genellemesi

Bütün bu öğrenme aşamaları için ayrı ayrı planlama yapmak ve bu konuda aileyi bilgilendirmek oldukça önemlidir. Çalışılmayan bir kalıcılık ya da çalışılmayan bir genelleme öğrenmenin eksik olmasını sağlar. Bu konuda öğretmenlerimize danışarak çocuğumuzla ilgili bilgi alabiliriz. Ya da alan dışından çalışan bir öğretmen isek kurum özel eğitimcisine ya da başka bir özel eğitimciye danışabilirler. Ben de sorularınızı seve seve cevaplıyorum bildiğiniz gibi.
Umarım yararlı ve etkili bir yazı olmuştur hepimiz için. Şimdiden uygulamalarınızla kolaylık diliyorum. Sevgiler.


İsterseniz ilk yazımızda öğrenmenin aşamalarına bir göz gezdirelim. Yazılarımda sık sık altını çizdiğim "edinim sonrası", "kalıcılık planlama", "genelleme alma" gibi konuları burada açıklığa kavuşturmuş oluruz.
Edinim nedir?
Beceri ve kavram öğretiminde sık sık duyacağınız bu kavram aslında günlük yaşamda da kullandığımız anlamın gelmektedir. Çocuğunuzun/öğrencinizin bir davranışı edinmesi olarak tanımlanabilir. Burada hedef, bireye bir davranışı öğretmek ve onun bu davranışı edinimini sağlamaktır.
Bu kavram doğrudan öğretim yönteminin ve öğrenmenin basamaklarında karşımıza çıkar. Her öğretmen önce edinim basamağı ile öğrencisine hedeflediği beceriyi edindirmelidir. Bu fazlaca üzerinde durulan bir basamaktır. Edinim basamağı farkında olunmadan çok fazla üzerinde durulan ve öğrenmenin, şans eseri ihmal edilmeyen kısmıdır.

Akıcılık nedir?
Yukarıda bahsettiğimiz edinimin ardından davranışın niteliğine göre davranışın şekillendirildiği doğrudan öğretim yöntemi basamağıdır. Örneğin daha hızlı yapması gereken bir davranışı yavaş yapan bir öğrenci için bu basamak hayati önem taşımaktadır. Bu tam tersi için de geçerli. Davranışın akıcı olması yani kullanıma uygun olması bu basamak ile sağlanır.
Bu basamak her beceride çalışılmak zorunda değildir. Yapılan gözlem ya da değerlendirmelerle bu basamağın çalışılıp çalışmayacağına aile ve öğretmen beraber karar vermelidir. Örneğin bir öğrenci 3 dakikada dişini fırçalıyorsa bu basamağın çalışılmasına gerek yoktur. Ancak 45 dakika banyo yapan bir öğrenci için bu basamağın çalışılması mecburiyettir.

Kalıcılık nedir?
Özel eğitimde, alan dışı birçok insan olduğu için, ihmal edilen en önemli basamak budur. Kalıcılık, bir becerinin nitelikli edinimi sağlandıktan sonra, öğretim sürecinin ardından becerinin kullanımının devam etmesinin hedeflendiği basamaktır. Burada önemli olan iki temel nokta vardır:

  • Bir davranışın ön koşulu ise kalıcılık alınmasına gerek yoktur. Bunun sebebi zaten bir sonraki basamağı uygularken bu davranışın da çalışılacak olmasıdır. Örneğin pedal çevirmeyi öğrettikten sonra bisiklet sürme çalışılacaksa, pedal sürmenin kalıcılığı alınarak vakit kaybedilmemelidir.
  • Davranış tamamlanmış ve farklı bir konuya geçilecekse en az üç farklı zamanlardaki oturumlarda öğrencinin ölçüt vermesi beklenmelidir. Öğrencinin performansının dalgalanma durumuna göre bu arttırılabilir. Burada önemli olan öğrencinin davranışı unutmamasıdır.

Genelleme nedir?
Genelleme öğrenilen bir davranışın farklı ortamda, farklı bireylerin yanında, farklı yönergelerle/uyaranlarla ve farklı materyallerle de gözlemlenebiliyor olmasıdır. Bir öğrenci sınıfta mor kavramını ayırt ederken evde yapmıyorsa genelleme alınmalıdır. Burada kalıcılıktan ayrılan noktanın vurgulanması gerekir. Kalıcılık basamağında unutmama hedeflenirken burada öğrencinin davranışı her yerde göstermesi hedeflenmektedir. İster kalıcılıktan önce ister kalıcılıktan sonra çalışılabilir. Bunun kararı yine, çocuğu tanıyan özel eğitimcinin olmalıdır.
Genellemede öncelikle öğrencinin kişisel durumu göz önüne alınarak hangisinden başlanacağına karar verilmesi gerekir. Kişilere karşı aşırı duyarlı olan bir öğrenci ile ya da sınıfına aşırı bağlı öğrenci ile farklı basamaklandırmalarla çalışılabilir.
Size örnek oluşturması için standarda en yakın basamaklandırmayı sunabilirim:

  1. Uyaran genellemesi
  2. Materyal genellemesi
  3. Kişi genellemesi
  4. Ortam genellemesi

Bütün bu öğrenme aşamaları için ayrı ayrı planlama yapmak ve bu konuda aileyi bilgilendirmek oldukça önemlidir. Çalışılmayan bir kalıcılık ya da çalışılmayan bir genelleme öğrenmenin eksik olmasını sağlar. Bu konuda öğretmenlerimize danışarak çocuğumuzla ilgili bilgi alabiliriz. Ya da alan dışından çalışan bir öğretmen isek kurum özel eğitimcisine ya da başka bir özel eğitimciye danışabilirler. Ben de sorularınızı seve seve cevaplıyorum bildiğiniz gibi.
Umarım yararlı ve etkili bir yazı olmuştur hepimiz için. Şimdiden uygulamalarınızla kolaylık diliyorum. Sevgiler.


İsterseniz ilk yazımızda öğrenmenin aşamalarına bir göz gezdirelim. Yazılarımda sık sık altını çizdiğim "edinim sonrası", "kalıcılık planlama", "genelleme alma" gibi konuları burada açıklığa kavuşturmuş oluruz.
Edinim nedir?
Beceri ve kavram öğretiminde sık sık duyacağınız bu kavram aslında günlük yaşamda da kullandığımız anlamın gelmektedir. Çocuğunuzun/öğrencinizin bir davranışı edinmesi olarak tanımlanabilir. Burada hedef, bireye bir davranışı öğretmek ve onun bu davranışı edinimini sağlamaktır.
Bu kavram doğrudan öğretim yönteminin ve öğrenmenin basamaklarında karşımıza çıkar. Her öğretmen önce edinim basamağı ile öğrencisine hedeflediği beceriyi edindirmelidir. Bu fazlaca üzerinde durulan bir basamaktır. Edinim basamağı farkında olunmadan çok fazla üzerinde durulan ve öğrenmenin, şans eseri ihmal edilmeyen kısmıdır.

Akıcılık nedir?
Yukarıda bahsettiğimiz edinimin ardından davranışın niteliğine göre davranışın şekillendirildiği doğrudan öğretim yöntemi basamağıdır. Örneğin daha hızlı yapması gereken bir davranışı yavaş yapan bir öğrenci için bu basamak hayati önem taşımaktadır. Bu tam tersi için de geçerli. Davranışın akıcı olması yani kullanıma uygun olması bu basamak ile sağlanır.
Bu basamak her beceride çalışılmak zorunda değildir. Yapılan gözlem ya da değerlendirmelerle bu basamağın çalışılıp çalışmayacağına aile ve öğretmen beraber karar vermelidir. Örneğin bir öğrenci 3 dakikada dişini fırçalıyorsa bu basamağın çalışılmasına gerek yoktur. Ancak 45 dakika banyo yapan bir öğrenci için bu basamağın çalışılması mecburiyettir.

Kalıcılık nedir?
Özel eğitimde, alan dışı birçok insan olduğu için, ihmal edilen en önemli basamak budur. Kalıcılık, bir becerinin nitelikli edinimi sağlandıktan sonra, öğretim sürecinin ardından becerinin kullanımının devam etmesinin hedeflendiği basamaktır. Burada önemli olan iki temel nokta vardır:

  • Bir davranışın ön koşulu ise kalıcılık alınmasına gerek yoktur. Bunun sebebi zaten bir sonraki basamağı uygularken bu davranışın da çalışılacak olmasıdır. Örneğin pedal çevirmeyi öğrettikten sonra bisiklet sürme çalışılacaksa, pedal sürmenin kalıcılığı alınarak vakit kaybedilmemelidir.
  • Davranış tamamlanmış ve farklı bir konuya geçilecekse en az üç farklı zamanlardaki oturumlarda öğrencinin ölçüt vermesi beklenmelidir. Öğrencinin performansının dalgalanma durumuna göre bu arttırılabilir. Burada önemli olan öğrencinin davranışı unutmamasıdır.

Genelleme nedir?
Genelleme öğrenilen bir davranışın farklı ortamda, farklı bireylerin yanında, farklı yönergelerle/uyaranlarla ve farklı materyallerle de gözlemlenebiliyor olmasıdır. Bir öğrenci sınıfta mor kavramını ayırt ederken evde yapmıyorsa genelleme alınmalıdır. Burada kalıcılıktan ayrılan noktanın vurgulanması gerekir. Kalıcılık basamağında unutmama hedeflenirken burada öğrencinin davranışı her yerde göstermesi hedeflenmektedir. İster kalıcılıktan önce ister kalıcılıktan sonra çalışılabilir. Bunun kararı yine, çocuğu tanıyan özel eğitimcinin olmalıdır.
Genellemede öncelikle öğrencinin kişisel durumu göz önüne alınarak hangisinden başlanacağına karar verilmesi gerekir. Kişilere karşı aşırı duyarlı olan bir öğrenci ile ya da sınıfına aşırı bağlı öğrenci ile farklı basamaklandırmalarla çalışılabilir.
Size örnek oluşturması için standarda en yakın basamaklandırmayı sunabilirim:

  1. Uyaran genellemesi
  2. Materyal genellemesi
  3. Kişi genellemesi
  4. Ortam genellemesi

Bütün bu öğrenme aşamaları için ayrı ayrı planlama yapmak ve bu konuda aileyi bilgilendirmek oldukça önemlidir. Çalışılmayan bir kalıcılık ya da çalışılmayan bir genelleme öğrenmenin eksik olmasını sağlar. Bu konuda öğretmenlerimize danışarak çocuğumuzla ilgili bilgi alabiliriz. Ya da alan dışından çalışan bir öğretmen isek kurum özel eğitimcisine ya da başka bir özel eğitimciye danışabilirler. Ben de sorularınızı seve seve cevaplıyorum bildiğiniz gibi.
Umarım yararlı ve etkili bir yazı olmuştur hepimiz için. Şimdiden uygulamalarınızla kolaylık diliyorum. Sevgiler.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ustalık Belgesi Alma Koşulları

 Ustalık Belgesi Alma Koşulları Denklik İşlemleri Yeni Yönetmeliğe Göre Ustalık Belgesi Nasıl Alınır? Kimler Alabilir? Ustalık Belgesi Kapsamındaki Meslekler, Denklik Yoluyla Nasıl Alınır, Kapsamındaki Meslek Dalları Hakkında Sorularının Cevabı İçin Yazımızı Okumaya Devam Edeniz. Ustalık Belgesi Sahipleri Mesleklerinde Bağımsız İşyeri Açabilirler. Yanlarında Çırak Çalıştırmak İsteyen Belge Sahiplerinin Usta Öğreticilik Belgesi Alması Gereklidir. Usta Öğreticilik Belgesi Alma Şartları İçin Buradaki Yazılarımızı Okuyabilirsiniz. Kalfalık Ve Ustalık Sınavları Mesleki Eğitim Merkezleri Yılda 6 Kez, İki Ayda Bir Yapılır. Ustalık Sınavı Tarihleri En Geç 1 Hafta Önceden İlan Edilir. Sınavlarda Başarılı Olanlar Belge Alırken, Başarısız Olanlar Bir Sonraki Eğitim Döneminde Sadece Başarısız Oldukları Derslerden Sınava Girerler. Bir Adayın 4 Yıl 12 Dönem Sınava Girme Hakkı Bulunmaktadır. Bu Süre Zarfında Sınava Girmeyenler Haklarını Kaybederler. Hastane, Hapishane, Askerlik Ve Benzeri Sınava ...

1 Metreküp Kum Kaç El Arabası – Kaç Kürek Yapar

Ağırlık formülleri örnekleri rehberinden 1 metreküp kum – kürek çevirme ve 1 el arabası kum – kürek ölçüleri hesaplama ve birim çevirme ile ilgili bilgiler aşağıdaki satırda bulunmaktadır. 1 METREKÜP KUM – EL ARABASI – 1 METREKÜP KUM ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç el arabası yapar? 20 el arabası eder. 1 el arabası kum kaç metreküp yapar? 0,5 m3 eder. 1 METREKÜP KUM – KÜREK – 1 METREKÜP KUM   ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç kürek yapar? 400 kürek eder. 1 kürek kum kaç metreküp yapar? 0,005 m3 eder. Hesaplamada yararlanılan terimler: kaç metreküp kumdur, kaç el arabasıdır, kaç kürektir Hesaplamada yararlanılan kısaltmalar: Metreküp’ün kısaltması m3, El arabası’nin kısaltması ea, Kürek’ın kısaltması kürek Burada 1 metreküp kum – kürek hesaplama ve 1 metreküp kum – el arabası hesaplama örnekleri verilmiştir. Bu sayfada alan 1 metreküp kum hesaplama tablosu ve birim çevirici değerleri yaklaşık değerlerdir ve dolayısıyla kesin rakamları ifade etmez. Formüller vasıtasıyla hesaplanmı...

Metreküp – Kilogram Çevirme – Hesaplama Tablosu

Ağırlık birimleri hesaplama cetvelinden kilogramı metreküpe çevirme ve metreküpü kilograma çevirme örnekleri aşağıda yer almaktadır. METREKÜP KİLOGRAM ÇEVİRME ÖRNEKLERİ Aşağıda kullanılan metreküp – kilo çevirme formülü ayrıntılı değerlendirmeler dikkate alınmadan hesaplanmıştır. Yani halk arasındaki tabir ile düz hesaptır. Dolayısıyla bilimsel çalışmalarda dikkate alınmamalıdır. 1 m3 kaç kilogram eder?    1000 kg eder 2 m3 kaç kilogram eder?    2000 kg eder 3 m3 kaç kilogram eder?    3000 kg eder 4 m3 kaç kilogram eder?    4000 kg eder 5 m3 kaç kilogram eder?    5000 kg eder 6 m3 kaç kilogram eder?    6000 kg eder 7 m3 kaç kilogram eder?    7000 kg eder 8 m3 kaç kilogram eder?    8000 kg eder 9 m3 kaç kilogram eder?    9000 kg eder 10 m3 kaç kilogram eder?    10000 kg eder 11 m3 kaç kilogram eder?   ...