Ana içeriğe atla

Özel Gereksinimli Bireylerde Adına Tepki Verme Davranışının Edinimi


Zihinsel engelli, görme engelli, işitme engelli, genetik olarak gelen sendroma sahip ya da yaygın gelişimsel bozukluğu olan bireylerle tanı konar konmaz çalışılması gereken önemli bir diğer beceri de "adına tepki verme"dir. Bu beceriye biraz da çocuğunuza adını öğretmek olarak bakabilirsiniz. En çok zihinsel engelde ve yaygın gelişimsel bozukluklarda çalışılmasına ihtiyaç duyulsa da diğer engel gruplarında da çalışılması gerekebilir.
Öğrenmeye hazırlığa hazırlık becerileri olarak bir yazı yazılsa sanırım en başta bu beceri gelebilirdi. Bu becerinin edinimi çocuğunuza şu gibi faydalar sağlar:
  • Sosyal becerileri çalışmaya hazır olmuş olur,
  • Adını öğrenmiş olur,
  • Kendine dair farkındalığı artar,
  • Göz teması kurmaktan var olan kaçınmasında azalmalar görülebilir,
  • Bu beceri ile artık seslendiğinizde size tepki verebilir,
  • Kalabalık bir yerde ayırt edilebilmesini sağlar vs. Gördüğünüz gibi daha çok sosyal süreçlerle ilgili bu beceri. Sosyalleşme ise çocuğunuzun yaşıtlarından ya da çevredeki herkesten bir şeyler öğrenebileceği anlamına gelir.
Şimdi beraber adına tepki vermeyi nasıl çalışacağımıza bakalım.
Yine işe bu davranışı tanımlayarak başlayalım. Öğrencinizin/çocuğunuzun durumuna göre bu davranışın niteliğini belirleyebilirsiniz. Otizmli ise dönüp göz kontağı kurması, ağır fiziksel engelli ise göz bebekleri ile sizi bulması, sontos sendromu ise size dönüp "Evet?" demesi gibi çeşitlendirilebilir.
Davranışın niteliği nihai hedef olduğu için bunu belirlemiş olduk. Şimdi bu hedefe ulaşmak için çıkmamız gereken basamakları belirlemeliyiz. Ben basamaklandırma yaparken yönergenin gelme yönüyle ve ses tonuyla ilgili bir yapılandırma yaptım. Yani bir normal ses tonu ile bir yüksek ses tonu ile ve öğrencinin her yönünden bu beceriyi çalışmasını hedefledim. Bunu değiştirmek, sadeleştirmek, yönü değil de ses tonunu değiştirmek, adına tepkisi varsa bu tepkiyi hızlandırmak için tepki süresine göre basamaklandırmak öğrencinize/çocuğunuza göre bireyselleştirebileceğiniz bir şey. Benim örnek basamaklandırmam şu şekilde:
  1. Karşısından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  2. Karşısından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  3. Öğrencinin sağından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  4. Öğrencinin sağından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  5. Öğrencinin solundan (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  6. Öğrencinin solundan (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  7. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sağ arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  8.  Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sağ arkasından(en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  9. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sol arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  10. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sol arkasından(en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  11. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi göremeyeceği açıda, tam arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  12. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi göremeyeceği açıda, tam arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  13. Öğrencinin iki metre uzağından adıyla yüksek sesle seslenildiğinde göz kontağı kurar
  14. Öğrencinin iki metre uzağından adıyla normal ses tonuyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  15. Öğrenci herhangi bir mesafeden yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  16. Öğrenciye herhangi bir mesafeden normal ses tonuyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
Bütün bu basamaklar edinildikten sonra materyal genellemesi almak bu beceride mümkün olamayacağı için öncelikle farklı bireylerle kişi genellemesi alınabilir. Ardından farklı mekanlarda yer genellemesi alınabilir. Kalıcılık oturumlarının ardından genelleme oturumlarının bu şekilde planlanması bu becerisinin öğrenimini olumlu yönde etkileyecektir.
Bu beceriyi ben evde ailelere şu şekilde ödev veriyorum: Örneğin ikinci basamaktayız. Çocuğunuzun karşısına geçin, normal ses tonunuzla adını söyleyin. İçinizden beşe kadar sayın, eğer bakmazsa "X, ben buradayım, bana bakmanı bekliyorum." gibi sözel ipucu verin. Yine beşe kadar sayın. Eğer bu kez de bakmaz ise başını kendinize çevirip göz kontağı kurmayı deneyin. Kurduğunuz zaman da "Bak işte ne güzel baktın. Adını söylediğimde bunu yapmanı bekliyorum vs" gibi konuşun.
İşe yarıyor.
...
Bu beceriyi de bu şekilde çalışma taraftarıyım ancak eklemek ve eleştirmek istediğiniz bir konu varsa her zaman görüşlerinizi bekliyorum.
Sevgiler.

Zihinsel engelli, görme engelli, işitme engelli, genetik olarak gelen sendroma sahip ya da yaygın gelişimsel bozukluğu olan bireylerle tanı konar konmaz çalışılması gereken önemli bir diğer beceri de "adına tepki verme"dir. Bu beceriye biraz da çocuğunuza adını öğretmek olarak bakabilirsiniz. En çok zihinsel engelde ve yaygın gelişimsel bozukluklarda çalışılmasına ihtiyaç duyulsa da diğer engel gruplarında da çalışılması gerekebilir.
Öğrenmeye hazırlığa hazırlık becerileri olarak bir yazı yazılsa sanırım en başta bu beceri gelebilirdi. Bu becerinin edinimi çocuğunuza şu gibi faydalar sağlar:
  • Sosyal becerileri çalışmaya hazır olmuş olur,
  • Adını öğrenmiş olur,
  • Kendine dair farkındalığı artar,
  • Göz teması kurmaktan var olan kaçınmasında azalmalar görülebilir,
  • Bu beceri ile artık seslendiğinizde size tepki verebilir,
  • Kalabalık bir yerde ayırt edilebilmesini sağlar vs. Gördüğünüz gibi daha çok sosyal süreçlerle ilgili bu beceri. Sosyalleşme ise çocuğunuzun yaşıtlarından ya da çevredeki herkesten bir şeyler öğrenebileceği anlamına gelir.
Şimdi beraber adına tepki vermeyi nasıl çalışacağımıza bakalım.
Yine işe bu davranışı tanımlayarak başlayalım. Öğrencinizin/çocuğunuzun durumuna göre bu davranışın niteliğini belirleyebilirsiniz. Otizmli ise dönüp göz kontağı kurması, ağır fiziksel engelli ise göz bebekleri ile sizi bulması, sontos sendromu ise size dönüp "Evet?" demesi gibi çeşitlendirilebilir.
Davranışın niteliği nihai hedef olduğu için bunu belirlemiş olduk. Şimdi bu hedefe ulaşmak için çıkmamız gereken basamakları belirlemeliyiz. Ben basamaklandırma yaparken yönergenin gelme yönüyle ve ses tonuyla ilgili bir yapılandırma yaptım. Yani bir normal ses tonu ile bir yüksek ses tonu ile ve öğrencinin her yönünden bu beceriyi çalışmasını hedefledim. Bunu değiştirmek, sadeleştirmek, yönü değil de ses tonunu değiştirmek, adına tepkisi varsa bu tepkiyi hızlandırmak için tepki süresine göre basamaklandırmak öğrencinize/çocuğunuza göre bireyselleştirebileceğiniz bir şey. Benim örnek basamaklandırmam şu şekilde:
  1. Karşısından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  2. Karşısından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  3. Öğrencinin sağından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  4. Öğrencinin sağından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  5. Öğrencinin solundan (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  6. Öğrencinin solundan (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  7. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sağ arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  8.  Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sağ arkasından(en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  9. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sol arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  10. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sol arkasından(en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  11. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi göremeyeceği açıda, tam arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  12. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi göremeyeceği açıda, tam arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  13. Öğrencinin iki metre uzağından adıyla yüksek sesle seslenildiğinde göz kontağı kurar
  14. Öğrencinin iki metre uzağından adıyla normal ses tonuyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  15. Öğrenci herhangi bir mesafeden yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  16. Öğrenciye herhangi bir mesafeden normal ses tonuyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
Bütün bu basamaklar edinildikten sonra materyal genellemesi almak bu beceride mümkün olamayacağı için öncelikle farklı bireylerle kişi genellemesi alınabilir. Ardından farklı mekanlarda yer genellemesi alınabilir. Kalıcılık oturumlarının ardından genelleme oturumlarının bu şekilde planlanması bu becerisinin öğrenimini olumlu yönde etkileyecektir.
Bu beceriyi ben evde ailelere şu şekilde ödev veriyorum: Örneğin ikinci basamaktayız. Çocuğunuzun karşısına geçin, normal ses tonunuzla adını söyleyin. İçinizden beşe kadar sayın, eğer bakmazsa "X, ben buradayım, bana bakmanı bekliyorum." gibi sözel ipucu verin. Yine beşe kadar sayın. Eğer bu kez de bakmaz ise başını kendinize çevirip göz kontağı kurmayı deneyin. Kurduğunuz zaman da "Bak işte ne güzel baktın. Adını söylediğimde bunu yapmanı bekliyorum vs" gibi konuşun.
İşe yarıyor.
...
Bu beceriyi de bu şekilde çalışma taraftarıyım ancak eklemek ve eleştirmek istediğiniz bir konu varsa her zaman görüşlerinizi bekliyorum.
Sevgiler.

Zihinsel engelli, görme engelli, işitme engelli, genetik olarak gelen sendroma sahip ya da yaygın gelişimsel bozukluğu olan bireylerle tanı konar konmaz çalışılması gereken önemli bir diğer beceri de "adına tepki verme"dir. Bu beceriye biraz da çocuğunuza adını öğretmek olarak bakabilirsiniz. En çok zihinsel engelde ve yaygın gelişimsel bozukluklarda çalışılmasına ihtiyaç duyulsa da diğer engel gruplarında da çalışılması gerekebilir.
Öğrenmeye hazırlığa hazırlık becerileri olarak bir yazı yazılsa sanırım en başta bu beceri gelebilirdi. Bu becerinin edinimi çocuğunuza şu gibi faydalar sağlar:
  • Sosyal becerileri çalışmaya hazır olmuş olur,
  • Adını öğrenmiş olur,
  • Kendine dair farkındalığı artar,
  • Göz teması kurmaktan var olan kaçınmasında azalmalar görülebilir,
  • Bu beceri ile artık seslendiğinizde size tepki verebilir,
  • Kalabalık bir yerde ayırt edilebilmesini sağlar vs. Gördüğünüz gibi daha çok sosyal süreçlerle ilgili bu beceri. Sosyalleşme ise çocuğunuzun yaşıtlarından ya da çevredeki herkesten bir şeyler öğrenebileceği anlamına gelir.
Şimdi beraber adına tepki vermeyi nasıl çalışacağımıza bakalım.
Yine işe bu davranışı tanımlayarak başlayalım. Öğrencinizin/çocuğunuzun durumuna göre bu davranışın niteliğini belirleyebilirsiniz. Otizmli ise dönüp göz kontağı kurması, ağır fiziksel engelli ise göz bebekleri ile sizi bulması, sontos sendromu ise size dönüp "Evet?" demesi gibi çeşitlendirilebilir.
Davranışın niteliği nihai hedef olduğu için bunu belirlemiş olduk. Şimdi bu hedefe ulaşmak için çıkmamız gereken basamakları belirlemeliyiz. Ben basamaklandırma yaparken yönergenin gelme yönüyle ve ses tonuyla ilgili bir yapılandırma yaptım. Yani bir normal ses tonu ile bir yüksek ses tonu ile ve öğrencinin her yönünden bu beceriyi çalışmasını hedefledim. Bunu değiştirmek, sadeleştirmek, yönü değil de ses tonunu değiştirmek, adına tepkisi varsa bu tepkiyi hızlandırmak için tepki süresine göre basamaklandırmak öğrencinize/çocuğunuza göre bireyselleştirebileceğiniz bir şey. Benim örnek basamaklandırmam şu şekilde:
  1. Karşısından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  2. Karşısından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  3. Öğrencinin sağından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  4. Öğrencinin sağından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  5. Öğrencinin solundan (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  6. Öğrencinin solundan (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla ve adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  7. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sağ arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  8.  Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sağ arkasından(en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  9. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sol arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  10. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi görebileceği kadar sol arkasından(en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  11. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi göremeyeceği açıda, tam arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  12. Öğrencinin uyaranı veren kişiyi göremeyeceği açıda, tam arkasından (en fazla yarım metre uzaktan) normal ses tonuyla adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  13. Öğrencinin iki metre uzağından adıyla yüksek sesle seslenildiğinde göz kontağı kurar
  14. Öğrencinin iki metre uzağından adıyla normal ses tonuyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  15. Öğrenci herhangi bir mesafeden yüksek sesle adıyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
  16. Öğrenciye herhangi bir mesafeden normal ses tonuyla seslenildiğinde göz kontağı kurar
Bütün bu basamaklar edinildikten sonra materyal genellemesi almak bu beceride mümkün olamayacağı için öncelikle farklı bireylerle kişi genellemesi alınabilir. Ardından farklı mekanlarda yer genellemesi alınabilir. Kalıcılık oturumlarının ardından genelleme oturumlarının bu şekilde planlanması bu becerisinin öğrenimini olumlu yönde etkileyecektir.
Bu beceriyi ben evde ailelere şu şekilde ödev veriyorum: Örneğin ikinci basamaktayız. Çocuğunuzun karşısına geçin, normal ses tonunuzla adını söyleyin. İçinizden beşe kadar sayın, eğer bakmazsa "X, ben buradayım, bana bakmanı bekliyorum." gibi sözel ipucu verin. Yine beşe kadar sayın. Eğer bu kez de bakmaz ise başını kendinize çevirip göz kontağı kurmayı deneyin. Kurduğunuz zaman da "Bak işte ne güzel baktın. Adını söylediğimde bunu yapmanı bekliyorum vs" gibi konuşun.
İşe yarıyor.
...
Bu beceriyi de bu şekilde çalışma taraftarıyım ancak eklemek ve eleştirmek istediğiniz bir konu varsa her zaman görüşlerinizi bekliyorum.
Sevgiler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Metreküp – Kilogram Çevirme – Hesaplama Tablosu

Ağırlık birimleri hesaplama cetvelinden kilogramı metreküpe çevirme ve metreküpü kilograma çevirme örnekleri aşağıda yer almaktadır. METREKÜP KİLOGRAM ÇEVİRME ÖRNEKLERİ Aşağıda kullanılan metreküp – kilo çevirme formülü ayrıntılı değerlendirmeler dikkate alınmadan hesaplanmıştır. Yani halk arasındaki tabir ile düz hesaptır. Dolayısıyla bilimsel çalışmalarda dikkate alınmamalıdır. 1 m3 kaç kilogram eder?    1000 kg eder 2 m3 kaç kilogram eder?    2000 kg eder 3 m3 kaç kilogram eder?    3000 kg eder 4 m3 kaç kilogram eder?    4000 kg eder 5 m3 kaç kilogram eder?    5000 kg eder 6 m3 kaç kilogram eder?    6000 kg eder 7 m3 kaç kilogram eder?    7000 kg eder 8 m3 kaç kilogram eder?    8000 kg eder 9 m3 kaç kilogram eder?    9000 kg eder 10 m3 kaç kilogram eder?    10000 kg eder 11 m3 kaç kilogram eder?    11000 kg eder 12 m3 kaç kilogram eder?    12000 kg eder 13 m3 kaç kilogram eder?    13000 kg eder 14 m3 kaç kilogram eder?    14000 kg eder 15 m3 kaç kilogr

1 Metreküp Kum Kaç El Arabası – Kaç Kürek Yapar

Ağırlık formülleri örnekleri rehberinden 1 metreküp kum – kürek çevirme ve 1 el arabası kum – kürek ölçüleri hesaplama ve birim çevirme ile ilgili bilgiler aşağıdaki satırda bulunmaktadır. 1 METREKÜP KUM – EL ARABASI – 1 METREKÜP KUM ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç el arabası yapar? 20 el arabası eder. 1 el arabası kum kaç metreküp yapar? 0,5 m3 eder. 1 METREKÜP KUM – KÜREK – 1 METREKÜP KUM   ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç kürek yapar? 400 kürek eder. 1 kürek kum kaç metreküp yapar? 0,005 m3 eder. Hesaplamada yararlanılan terimler: kaç metreküp kumdur, kaç el arabasıdır, kaç kürektir Hesaplamada yararlanılan kısaltmalar: Metreküp’ün kısaltması m3, El arabası’nin kısaltması ea, Kürek’ın kısaltması kürek Burada 1 metreküp kum – kürek hesaplama ve 1 metreküp kum – el arabası hesaplama örnekleri verilmiştir. Bu sayfada alan 1 metreküp kum hesaplama tablosu ve birim çevirici değerleri yaklaşık değerlerdir ve dolayısıyla kesin rakamları ifade etmez. Formüller vasıtasıyla hesaplanmış ol

1 Yemek Kaşığı Kaç CC – Kaç CL Yapar

Ağırlık formülleri örnekleri rehberinden santilitre– yemek kaşığı ve yemek kaşığı – cc ölçüleri hesaplama ve birim çevirme ile ilgili bilgiler aşağıdaki satırda bulunmaktadır. YEMEK KAŞIĞI – CC – YEMEK KAŞIĞI ÇEVİRME 1 yemek kaşığı kaç cc yapar? ? cc eder. 1 cc kaç yemek kaşığı yapar? ? yemek kaşığı eder. YEMEK KAŞIĞI – SANTİLİTRE – YEMEK KAŞIĞI    ÇEVİRME 1 yemek kaşığı kaç santilitre yapar? 1 cl eder. 1 santilitre kaç yemek kaşığı yapar? 1 yemek kaşığı eder. Hesaplamada yararlanılan terimler: kaç yemek kaşığıdır, kaç ccdır, kaç santilitredir Hesaplamada yararlanılan kısaltmalar: CC’nın kısaltması cc, Yemek kaşığı’nın kısaltması yk, Santilitre’nin kısaltması cl Burada yemek kaşığı – santilitre hesaplama ve yemek kaşığı – cc hesaplama örnekleri verilmiştir. Bu sayfada alan yemek kaşığı hesaplama tablosu ve birim çevirici değerleri yaklaşık değerlerdir ve dolayısıyla kesin rakamları ifade etmez. Formüller vasıtasıyla hesaplanmış olup bilimsel ve akademik çalışmalar için y