Ana içeriğe atla

Bilişsel Becerilerin Temeli: Eşleme


Özel gereksinimli bireylerin okula başladıkları dönemde, öğrenmeye hazırlık becerilerinin ediniminin önemi üzerine bir yazı yayınlamıştım. Öğrenmeye hazırlık becerilerinin devamında öğrencimiz/çocuğumuz ile eşleme becerilerinin çalışılmaya başlanması, henüz eğitime başlamış bireyler için en önemli adımdır. Çünkü daha önce bilişsel becerilerini organize etmeyi bilmeyen ya da bu becerileri hiç kullanma ihtiyacı duymayan bireyler için bu radikal bir adımdır ve akademik becerilerin başlangıcıdır.
Eşleme becerilerini şu basamaklandırma ile çalışıyoruz:

  1. Nesne-nesne eşleme
  2. Nesne-resim/resim-nesne eşleme
  3. Resim-resim eşleme
  4. Renk eşleme
  5. Şekil eşleme
  6. Her bir kavram için, edinim basamağına başlamadan önce eşleme basamakları (Büyüklük eşleme, uzunluk eşleme gibi.)
Bu becerilerin çalışılması öğretim yöntemine göre farklılık göstermekle beraber uygulanan eğitim programına göre de değişmektedir. Örneğin OÇİDEP uyguluyorsanız iki seçenek ile değil tek seçenek ile başlarsınız öğretime ya da eş zamanlı ipucuyla öğretim yapıyorsanız öğretim sonu değerlendirmesi almazsınız gibi.
(Burada küçük bir not: OÇİDEP henüz iki günlük eğitimini almadan ve sertifikası olmadan uygulanmıyor. El kitapçıklarının uygulama için yeterli olduğu görüşünü bir kenara bırakırsak iki günlük kaliteli bir eğitimle bu programa hakim olmak keyifli bir deneyim olur.)
Asıl eklemem gereken konu ise bu beceriler çalışılırken bir yandan da alıcı dil becerilerinin ve öğrencinin algısının desteklenmesi. Bunun için ise şu küçük ayrıntıyı uygulamak yeterli:
Nesne-nesne eşleme becerisi bittiğinde, çocuğumuz artık nesne algısını edinmiş olacaktır. Aynı ve farklının ne olduğunu da edinmiştir. Bu nedenle nesne ayırt etme çalışarak kalıcı ve hızlı ilerleme sağlanabilir. Bu sırada da nesne-resim/resim nesne eşleme becerisini çalışmak verimli olacaktır. Ardından resim-resim eşleme çalışıp nesne ayırt eden öğrenciniz ile nesne resmi ayırt etme çalışabilirsiniz. Çünkü artık çocuğunuz üçüncü boyuttan ikinci boyutu algılamaya başlamış olacaktır. Renk eşlemeden sonra renk kavramları, şekil eşlemeden sonra da şekil kavramları çalışmak yerinde olacaktır.
Tabi bu bahsettiklerim kural değil. Her öğrenciye göre bireyselleştirebileceğiniz basamaklar.
Ben çeşitli yapılandırmalarla bu basamakları uyguladığımda verimli sonuçlar aldım, bu nedenle sizinle paylaşmak istedim.
İlerleyen yazılarda eşleme basamaklarının tek tek materyallerini paylaşacağım.
Sevgiler.

Özel gereksinimli bireylerin okula başladıkları dönemde, öğrenmeye hazırlık becerilerinin ediniminin önemi üzerine bir yazı yayınlamıştım. Öğrenmeye hazırlık becerilerinin devamında öğrencimiz/çocuğumuz ile eşleme becerilerinin çalışılmaya başlanması, henüz eğitime başlamış bireyler için en önemli adımdır. Çünkü daha önce bilişsel becerilerini organize etmeyi bilmeyen ya da bu becerileri hiç kullanma ihtiyacı duymayan bireyler için bu radikal bir adımdır ve akademik becerilerin başlangıcıdır.
Eşleme becerilerini şu basamaklandırma ile çalışıyoruz:

  1. Nesne-nesne eşleme
  2. Nesne-resim/resim-nesne eşleme
  3. Resim-resim eşleme
  4. Renk eşleme
  5. Şekil eşleme
  6. Her bir kavram için, edinim basamağına başlamadan önce eşleme basamakları (Büyüklük eşleme, uzunluk eşleme gibi.)
Bu becerilerin çalışılması öğretim yöntemine göre farklılık göstermekle beraber uygulanan eğitim programına göre de değişmektedir. Örneğin OÇİDEP uyguluyorsanız iki seçenek ile değil tek seçenek ile başlarsınız öğretime ya da eş zamanlı ipucuyla öğretim yapıyorsanız öğretim sonu değerlendirmesi almazsınız gibi.
(Burada küçük bir not: OÇİDEP henüz iki günlük eğitimini almadan ve sertifikası olmadan uygulanmıyor. El kitapçıklarının uygulama için yeterli olduğu görüşünü bir kenara bırakırsak iki günlük kaliteli bir eğitimle bu programa hakim olmak keyifli bir deneyim olur.)
Asıl eklemem gereken konu ise bu beceriler çalışılırken bir yandan da alıcı dil becerilerinin ve öğrencinin algısının desteklenmesi. Bunun için ise şu küçük ayrıntıyı uygulamak yeterli:
Nesne-nesne eşleme becerisi bittiğinde, çocuğumuz artık nesne algısını edinmiş olacaktır. Aynı ve farklının ne olduğunu da edinmiştir. Bu nedenle nesne ayırt etme çalışarak kalıcı ve hızlı ilerleme sağlanabilir. Bu sırada da nesne-resim/resim nesne eşleme becerisini çalışmak verimli olacaktır. Ardından resim-resim eşleme çalışıp nesne ayırt eden öğrenciniz ile nesne resmi ayırt etme çalışabilirsiniz. Çünkü artık çocuğunuz üçüncü boyuttan ikinci boyutu algılamaya başlamış olacaktır. Renk eşlemeden sonra renk kavramları, şekil eşlemeden sonra da şekil kavramları çalışmak yerinde olacaktır.
Tabi bu bahsettiklerim kural değil. Her öğrenciye göre bireyselleştirebileceğiniz basamaklar.
Ben çeşitli yapılandırmalarla bu basamakları uyguladığımda verimli sonuçlar aldım, bu nedenle sizinle paylaşmak istedim.
İlerleyen yazılarda eşleme basamaklarının tek tek materyallerini paylaşacağım.
Sevgiler.

Özel gereksinimli bireylerin okula başladıkları dönemde, öğrenmeye hazırlık becerilerinin ediniminin önemi üzerine bir yazı yayınlamıştım. Öğrenmeye hazırlık becerilerinin devamında öğrencimiz/çocuğumuz ile eşleme becerilerinin çalışılmaya başlanması, henüz eğitime başlamış bireyler için en önemli adımdır. Çünkü daha önce bilişsel becerilerini organize etmeyi bilmeyen ya da bu becerileri hiç kullanma ihtiyacı duymayan bireyler için bu radikal bir adımdır ve akademik becerilerin başlangıcıdır.
Eşleme becerilerini şu basamaklandırma ile çalışıyoruz:

  1. Nesne-nesne eşleme
  2. Nesne-resim/resim-nesne eşleme
  3. Resim-resim eşleme
  4. Renk eşleme
  5. Şekil eşleme
  6. Her bir kavram için, edinim basamağına başlamadan önce eşleme basamakları (Büyüklük eşleme, uzunluk eşleme gibi.)
Bu becerilerin çalışılması öğretim yöntemine göre farklılık göstermekle beraber uygulanan eğitim programına göre de değişmektedir. Örneğin OÇİDEP uyguluyorsanız iki seçenek ile değil tek seçenek ile başlarsınız öğretime ya da eş zamanlı ipucuyla öğretim yapıyorsanız öğretim sonu değerlendirmesi almazsınız gibi.
(Burada küçük bir not: OÇİDEP henüz iki günlük eğitimini almadan ve sertifikası olmadan uygulanmıyor. El kitapçıklarının uygulama için yeterli olduğu görüşünü bir kenara bırakırsak iki günlük kaliteli bir eğitimle bu programa hakim olmak keyifli bir deneyim olur.)
Asıl eklemem gereken konu ise bu beceriler çalışılırken bir yandan da alıcı dil becerilerinin ve öğrencinin algısının desteklenmesi. Bunun için ise şu küçük ayrıntıyı uygulamak yeterli:
Nesne-nesne eşleme becerisi bittiğinde, çocuğumuz artık nesne algısını edinmiş olacaktır. Aynı ve farklının ne olduğunu da edinmiştir. Bu nedenle nesne ayırt etme çalışarak kalıcı ve hızlı ilerleme sağlanabilir. Bu sırada da nesne-resim/resim nesne eşleme becerisini çalışmak verimli olacaktır. Ardından resim-resim eşleme çalışıp nesne ayırt eden öğrenciniz ile nesne resmi ayırt etme çalışabilirsiniz. Çünkü artık çocuğunuz üçüncü boyuttan ikinci boyutu algılamaya başlamış olacaktır. Renk eşlemeden sonra renk kavramları, şekil eşlemeden sonra da şekil kavramları çalışmak yerinde olacaktır.
Tabi bu bahsettiklerim kural değil. Her öğrenciye göre bireyselleştirebileceğiniz basamaklar.
Ben çeşitli yapılandırmalarla bu basamakları uyguladığımda verimli sonuçlar aldım, bu nedenle sizinle paylaşmak istedim.
İlerleyen yazılarda eşleme basamaklarının tek tek materyallerini paylaşacağım.
Sevgiler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Metreküp – Kilogram Çevirme – Hesaplama Tablosu

Ağırlık birimleri hesaplama cetvelinden kilogramı metreküpe çevirme ve metreküpü kilograma çevirme örnekleri aşağıda yer almaktadır. METREKÜP KİLOGRAM ÇEVİRME ÖRNEKLERİ Aşağıda kullanılan metreküp – kilo çevirme formülü ayrıntılı değerlendirmeler dikkate alınmadan hesaplanmıştır. Yani halk arasındaki tabir ile düz hesaptır. Dolayısıyla bilimsel çalışmalarda dikkate alınmamalıdır. 1 m3 kaç kilogram eder?    1000 kg eder 2 m3 kaç kilogram eder?    2000 kg eder 3 m3 kaç kilogram eder?    3000 kg eder 4 m3 kaç kilogram eder?    4000 kg eder 5 m3 kaç kilogram eder?    5000 kg eder 6 m3 kaç kilogram eder?    6000 kg eder 7 m3 kaç kilogram eder?    7000 kg eder 8 m3 kaç kilogram eder?    8000 kg eder 9 m3 kaç kilogram eder?    9000 kg eder 10 m3 kaç kilogram eder?    10000 kg eder 11 m3 kaç kilogram eder?    11000 kg eder 12 m3 kaç kilogram eder?    12000 kg eder 13 m3 kaç kilogram eder?    13000 kg eder 14 m3 kaç kilogram eder?    14000 kg eder 15 m3 kaç kilogr

1 Metreküp Kum Kaç El Arabası – Kaç Kürek Yapar

Ağırlık formülleri örnekleri rehberinden 1 metreküp kum – kürek çevirme ve 1 el arabası kum – kürek ölçüleri hesaplama ve birim çevirme ile ilgili bilgiler aşağıdaki satırda bulunmaktadır. 1 METREKÜP KUM – EL ARABASI – 1 METREKÜP KUM ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç el arabası yapar? 20 el arabası eder. 1 el arabası kum kaç metreküp yapar? 0,5 m3 eder. 1 METREKÜP KUM – KÜREK – 1 METREKÜP KUM   ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç kürek yapar? 400 kürek eder. 1 kürek kum kaç metreküp yapar? 0,005 m3 eder. Hesaplamada yararlanılan terimler: kaç metreküp kumdur, kaç el arabasıdır, kaç kürektir Hesaplamada yararlanılan kısaltmalar: Metreküp’ün kısaltması m3, El arabası’nin kısaltması ea, Kürek’ın kısaltması kürek Burada 1 metreküp kum – kürek hesaplama ve 1 metreküp kum – el arabası hesaplama örnekleri verilmiştir. Bu sayfada alan 1 metreküp kum hesaplama tablosu ve birim çevirici değerleri yaklaşık değerlerdir ve dolayısıyla kesin rakamları ifade etmez. Formüller vasıtasıyla hesaplanmış ol

1 Yemek Kaşığı Kaç CC – Kaç CL Yapar

Ağırlık formülleri örnekleri rehberinden santilitre– yemek kaşığı ve yemek kaşığı – cc ölçüleri hesaplama ve birim çevirme ile ilgili bilgiler aşağıdaki satırda bulunmaktadır. YEMEK KAŞIĞI – CC – YEMEK KAŞIĞI ÇEVİRME 1 yemek kaşığı kaç cc yapar? ? cc eder. 1 cc kaç yemek kaşığı yapar? ? yemek kaşığı eder. YEMEK KAŞIĞI – SANTİLİTRE – YEMEK KAŞIĞI    ÇEVİRME 1 yemek kaşığı kaç santilitre yapar? 1 cl eder. 1 santilitre kaç yemek kaşığı yapar? 1 yemek kaşığı eder. Hesaplamada yararlanılan terimler: kaç yemek kaşığıdır, kaç ccdır, kaç santilitredir Hesaplamada yararlanılan kısaltmalar: CC’nın kısaltması cc, Yemek kaşığı’nın kısaltması yk, Santilitre’nin kısaltması cl Burada yemek kaşığı – santilitre hesaplama ve yemek kaşığı – cc hesaplama örnekleri verilmiştir. Bu sayfada alan yemek kaşığı hesaplama tablosu ve birim çevirici değerleri yaklaşık değerlerdir ve dolayısıyla kesin rakamları ifade etmez. Formüller vasıtasıyla hesaplanmış olup bilimsel ve akademik çalışmalar için y