Ana içeriğe atla

Öğrenmeye hazırlık becerileri ve edinimi


Özel gereksinimli bireyler erkenden tanılanıp erkenden eğitime başladıklarında öğrenmeleri gereken ilk beceriler öğrenmeye hazırlık becerileridir.

Erkenden tanı konulmasa da eğitime henüz başlamış bir bireyin öğrenmeye hazırlık becerileri edinmesi gerekmektedir. Sırada oturmayan, sırasını almayan ya da beklemeyen bir çocuk ile ders yapılmasının ne kadar zor ve hatta imkansız olduğuna hak verirsiniz, ders yapılsa bile öğrenmenin gerçekleşmesi için öncelikle çocuğun nasıl öğreneceğini öğrenmesi gerekmektedir.

Öğrenmeye hazırlık becerilerini temel olarak çocuğun öğrenmesini kolaylaştıran ve dikkatini derse/çalışmaya aktarmasına yardımcı olan beceri ve davranışlar olarak tanımlayabiliriz. Bu konuda aklınıza gelebilecek bütün davranışlar sıralanabilir.

Öğrenmeye hazırlık becerileri eğitime başlar başlamaz edinilmelidir. Çünkü öğrenmeyi öğrenmemiş bir çocuk ile ders yapılamaz, yukarıda da belirtmiştim. Bu becerilerin edinimi ne kadar hızlı ve kalıcı yapılırsa o kadar sağlam bir öğrenim yaşamı söz konusu olur. Ve hatta özel gereksinimli çocuklar için bu dönem ne kadar verimli geçirilirse ilerleyen yıllardaki günlük yaşama uyum o kadar başarılı olur.

Günümüzde öğrenmeye hazırlık becerilerinin neler olduğunu bilmeden sertifika programlarıyla özel eğitimcilik yapmaya çalışan kişiler çocuklarımıza bu beceriler olmadan kavram, temel matematik ve hatta okuma-yazma öğretmeye çalışmaktadırlar. Bu blogda çok sık vurgulandığını göreceğiniz konulardan biri de bu. Çocuğunuza eğitim verecek kişinin nasıl bir eğitim aldığını araştırmadan çocuğunuzun o kişiden eğitim almasına izin vermeyin. Mümkünse alan mezunu bir özel eğitimci ile çalışın. Bu, çocuğunuz için hata payı en aza indirilmiş bir eğitim ve öğretim sürecini sağlayacaktır size.

Öğrenmeye hazırlık becerilerinin es geçilmesi, ilerleyen dönemlerde çocukların ders ile oyunu karıştırma, ders esnasında problem davranışlar sergileme, okul ve sınıf kurallarına uyumda sorunlar yaşama gibi problemlerle karşılaştıkları görülmektedir.

Bu nedenle eğitime başlamadan önce öğrenmeye hazırlık becerilerinin tamamının edinilmiş olduğundan emin olunması gerekmektedir.
...
Değerli özel eğitimci arkadaşlarım ise bu becerileri çocukların performansına göre basamaklandırarak çalışmalarını bireyselleştirirlerse daha hızlı ve kalıcı bir edinim elde etmiş olurlar.
...
Ben şu an çalıştığım kurumda sekiz dokuz yaşında çocuklarla bu becerileri tekrar çalışmak durumunda kaldım. Bunun sebebi ise daha önce hiçbir özel eğitimcinin görmediği bu çocukların zamanlarının, özel eğitim bilgisi olmayan kişilerce harcanması. Yaş ne kadar ilerlerse bu becerilerin edinimi de o kadar zor oluyor.
...
Ben öğrenmeye hazırlık becerilerinin bazılarını sizin için sıraladım, aklıma geldikçe ve sizden de öneriler oldukça yenilerini ekleyeceğim:

  1. Bekleme: Ders/etkinlik boyunca masada oturarak bekleme davranışı istediğimiz süre kadar gösteriyor olmasıdır.
  2. Ada tepki: Adını herhangi bir yerden (çocuğun sağından, solundan, arkasından, uzaktan gibi) söylediğinizde dönerek sizinle göz kontağı kurmasıdır.
  3. Göz kontağı: Konuştuğunuzda ya da karşısına geçtiğinizde sizin gözünüze bakmasıdır.
  4. Sıra alma: Sıra alıp vermeye dayanan davranışları sergilemek için sıra ona geldiğinde görevini yapması ve sırası bitince sırayı verip sıra kendine gelene dek beklemesidir.
  5. Taklit etme: Büyük ve küçük kas becerileri, yüz ifadelerini ve en sonunda da ses ve kelime taklitlerini yapabiliyor olmasıdır.
  6. Eşleme: Sırasıyla nesne-nesne, nesne-resim, resim-resim, renk ve şekil eşleme yapabilmesidir.
  7. Dinleme:Yetişkin ya da öğretmen konuşurken çocuğun bakışları ya da vücut hareketleri ile dinlemesidir.
  8. Yönerge takip etme: Sırasıyla tek basamaklı, iki yönerge bildiren, üç ve daha fazla eylem bildiren yönergeleri yerine getirmesidir.
  9. Pekiştireç kabul etme: Her çocuk ödülün ödül olduğunun farkında değildir. Farkında olmayan çocuklarda ödülün ne olduğu, neden verildiğiyle ilgili çalışmalar yapılması gerekmektedir.
  10. Ders/etkinlik boyunca dikkatini etkinlik üzerine tutabilme ya da etkinliği tamamlama: Dikkat süresinin bir öğretim oturumu için yeterli uzunlukta olmasıdır.
  11. Ortak dikkat: Ders esnasında öğretmenle beraber aynı nesne ya da konuya dikkatini yöneltmesidir.
  12. Nesne,ses ve kişi takibi: Konuşan, hareket eden, ses çıkaran nesne ve insanları takip etmesidir.

Kısa bir not: Sıralamayı rastgele yaptım, bu sırada çalışılacak diye bir kural yok. Öncelik sırasına göre bunu özel eğitimciniz belirleyecektir.

KAYNAK
2010-2011 Zihinsel Engellilere Kavram Öğretimi Dersi Ders Notlarım (Dr. Bahar Keçeli-Kaysılı, Ankara Üniversitesi)
2009-2010 Uygulamalı Davranış Analizi Ders Notlarım (Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu, Ankara Üniversitesi)

Özel gereksinimli bireyler erkenden tanılanıp erkenden eğitime başladıklarında öğrenmeleri gereken ilk beceriler öğrenmeye hazırlık becerileridir.

Erkenden tanı konulmasa da eğitime henüz başlamış bir bireyin öğrenmeye hazırlık becerileri edinmesi gerekmektedir. Sırada oturmayan, sırasını almayan ya da beklemeyen bir çocuk ile ders yapılmasının ne kadar zor ve hatta imkansız olduğuna hak verirsiniz, ders yapılsa bile öğrenmenin gerçekleşmesi için öncelikle çocuğun nasıl öğreneceğini öğrenmesi gerekmektedir.

Öğrenmeye hazırlık becerilerini temel olarak çocuğun öğrenmesini kolaylaştıran ve dikkatini derse/çalışmaya aktarmasına yardımcı olan beceri ve davranışlar olarak tanımlayabiliriz. Bu konuda aklınıza gelebilecek bütün davranışlar sıralanabilir.

Öğrenmeye hazırlık becerileri eğitime başlar başlamaz edinilmelidir. Çünkü öğrenmeyi öğrenmemiş bir çocuk ile ders yapılamaz, yukarıda da belirtmiştim. Bu becerilerin edinimi ne kadar hızlı ve kalıcı yapılırsa o kadar sağlam bir öğrenim yaşamı söz konusu olur. Ve hatta özel gereksinimli çocuklar için bu dönem ne kadar verimli geçirilirse ilerleyen yıllardaki günlük yaşama uyum o kadar başarılı olur.

Günümüzde öğrenmeye hazırlık becerilerinin neler olduğunu bilmeden sertifika programlarıyla özel eğitimcilik yapmaya çalışan kişiler çocuklarımıza bu beceriler olmadan kavram, temel matematik ve hatta okuma-yazma öğretmeye çalışmaktadırlar. Bu blogda çok sık vurgulandığını göreceğiniz konulardan biri de bu. Çocuğunuza eğitim verecek kişinin nasıl bir eğitim aldığını araştırmadan çocuğunuzun o kişiden eğitim almasına izin vermeyin. Mümkünse alan mezunu bir özel eğitimci ile çalışın. Bu, çocuğunuz için hata payı en aza indirilmiş bir eğitim ve öğretim sürecini sağlayacaktır size.

Öğrenmeye hazırlık becerilerinin es geçilmesi, ilerleyen dönemlerde çocukların ders ile oyunu karıştırma, ders esnasında problem davranışlar sergileme, okul ve sınıf kurallarına uyumda sorunlar yaşama gibi problemlerle karşılaştıkları görülmektedir.

Bu nedenle eğitime başlamadan önce öğrenmeye hazırlık becerilerinin tamamının edinilmiş olduğundan emin olunması gerekmektedir.
...
Değerli özel eğitimci arkadaşlarım ise bu becerileri çocukların performansına göre basamaklandırarak çalışmalarını bireyselleştirirlerse daha hızlı ve kalıcı bir edinim elde etmiş olurlar.
...
Ben şu an çalıştığım kurumda sekiz dokuz yaşında çocuklarla bu becerileri tekrar çalışmak durumunda kaldım. Bunun sebebi ise daha önce hiçbir özel eğitimcinin görmediği bu çocukların zamanlarının, özel eğitim bilgisi olmayan kişilerce harcanması. Yaş ne kadar ilerlerse bu becerilerin edinimi de o kadar zor oluyor.
...
Ben öğrenmeye hazırlık becerilerinin bazılarını sizin için sıraladım, aklıma geldikçe ve sizden de öneriler oldukça yenilerini ekleyeceğim:

  1. Bekleme: Ders/etkinlik boyunca masada oturarak bekleme davranışı istediğimiz süre kadar gösteriyor olmasıdır.
  2. Ada tepki: Adını herhangi bir yerden (çocuğun sağından, solundan, arkasından, uzaktan gibi) söylediğinizde dönerek sizinle göz kontağı kurmasıdır.
  3. Göz kontağı: Konuştuğunuzda ya da karşısına geçtiğinizde sizin gözünüze bakmasıdır.
  4. Sıra alma: Sıra alıp vermeye dayanan davranışları sergilemek için sıra ona geldiğinde görevini yapması ve sırası bitince sırayı verip sıra kendine gelene dek beklemesidir.
  5. Taklit etme: Büyük ve küçük kas becerileri, yüz ifadelerini ve en sonunda da ses ve kelime taklitlerini yapabiliyor olmasıdır.
  6. Eşleme: Sırasıyla nesne-nesne, nesne-resim, resim-resim, renk ve şekil eşleme yapabilmesidir.
  7. Dinleme:Yetişkin ya da öğretmen konuşurken çocuğun bakışları ya da vücut hareketleri ile dinlemesidir.
  8. Yönerge takip etme: Sırasıyla tek basamaklı, iki yönerge bildiren, üç ve daha fazla eylem bildiren yönergeleri yerine getirmesidir.
  9. Pekiştireç kabul etme: Her çocuk ödülün ödül olduğunun farkında değildir. Farkında olmayan çocuklarda ödülün ne olduğu, neden verildiğiyle ilgili çalışmalar yapılması gerekmektedir.
  10. Ders/etkinlik boyunca dikkatini etkinlik üzerine tutabilme ya da etkinliği tamamlama: Dikkat süresinin bir öğretim oturumu için yeterli uzunlukta olmasıdır.
  11. Ortak dikkat: Ders esnasında öğretmenle beraber aynı nesne ya da konuya dikkatini yöneltmesidir.
  12. Nesne,ses ve kişi takibi: Konuşan, hareket eden, ses çıkaran nesne ve insanları takip etmesidir.

Kısa bir not: Sıralamayı rastgele yaptım, bu sırada çalışılacak diye bir kural yok. Öncelik sırasına göre bunu özel eğitimciniz belirleyecektir.

KAYNAK
2010-2011 Zihinsel Engellilere Kavram Öğretimi Dersi Ders Notlarım (Dr. Bahar Keçeli-Kaysılı, Ankara Üniversitesi)
2009-2010 Uygulamalı Davranış Analizi Ders Notlarım (Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu, Ankara Üniversitesi)

Özel gereksinimli bireyler erkenden tanılanıp erkenden eğitime başladıklarında öğrenmeleri gereken ilk beceriler öğrenmeye hazırlık becerileridir.

Erkenden tanı konulmasa da eğitime henüz başlamış bir bireyin öğrenmeye hazırlık becerileri edinmesi gerekmektedir. Sırada oturmayan, sırasını almayan ya da beklemeyen bir çocuk ile ders yapılmasının ne kadar zor ve hatta imkansız olduğuna hak verirsiniz, ders yapılsa bile öğrenmenin gerçekleşmesi için öncelikle çocuğun nasıl öğreneceğini öğrenmesi gerekmektedir.

Öğrenmeye hazırlık becerilerini temel olarak çocuğun öğrenmesini kolaylaştıran ve dikkatini derse/çalışmaya aktarmasına yardımcı olan beceri ve davranışlar olarak tanımlayabiliriz. Bu konuda aklınıza gelebilecek bütün davranışlar sıralanabilir.

Öğrenmeye hazırlık becerileri eğitime başlar başlamaz edinilmelidir. Çünkü öğrenmeyi öğrenmemiş bir çocuk ile ders yapılamaz, yukarıda da belirtmiştim. Bu becerilerin edinimi ne kadar hızlı ve kalıcı yapılırsa o kadar sağlam bir öğrenim yaşamı söz konusu olur. Ve hatta özel gereksinimli çocuklar için bu dönem ne kadar verimli geçirilirse ilerleyen yıllardaki günlük yaşama uyum o kadar başarılı olur.

Günümüzde öğrenmeye hazırlık becerilerinin neler olduğunu bilmeden sertifika programlarıyla özel eğitimcilik yapmaya çalışan kişiler çocuklarımıza bu beceriler olmadan kavram, temel matematik ve hatta okuma-yazma öğretmeye çalışmaktadırlar. Bu blogda çok sık vurgulandığını göreceğiniz konulardan biri de bu. Çocuğunuza eğitim verecek kişinin nasıl bir eğitim aldığını araştırmadan çocuğunuzun o kişiden eğitim almasına izin vermeyin. Mümkünse alan mezunu bir özel eğitimci ile çalışın. Bu, çocuğunuz için hata payı en aza indirilmiş bir eğitim ve öğretim sürecini sağlayacaktır size.

Öğrenmeye hazırlık becerilerinin es geçilmesi, ilerleyen dönemlerde çocukların ders ile oyunu karıştırma, ders esnasında problem davranışlar sergileme, okul ve sınıf kurallarına uyumda sorunlar yaşama gibi problemlerle karşılaştıkları görülmektedir.

Bu nedenle eğitime başlamadan önce öğrenmeye hazırlık becerilerinin tamamının edinilmiş olduğundan emin olunması gerekmektedir.
...
Değerli özel eğitimci arkadaşlarım ise bu becerileri çocukların performansına göre basamaklandırarak çalışmalarını bireyselleştirirlerse daha hızlı ve kalıcı bir edinim elde etmiş olurlar.
...
Ben şu an çalıştığım kurumda sekiz dokuz yaşında çocuklarla bu becerileri tekrar çalışmak durumunda kaldım. Bunun sebebi ise daha önce hiçbir özel eğitimcinin görmediği bu çocukların zamanlarının, özel eğitim bilgisi olmayan kişilerce harcanması. Yaş ne kadar ilerlerse bu becerilerin edinimi de o kadar zor oluyor.
...
Ben öğrenmeye hazırlık becerilerinin bazılarını sizin için sıraladım, aklıma geldikçe ve sizden de öneriler oldukça yenilerini ekleyeceğim:

  1. Bekleme: Ders/etkinlik boyunca masada oturarak bekleme davranışı istediğimiz süre kadar gösteriyor olmasıdır.
  2. Ada tepki: Adını herhangi bir yerden (çocuğun sağından, solundan, arkasından, uzaktan gibi) söylediğinizde dönerek sizinle göz kontağı kurmasıdır.
  3. Göz kontağı: Konuştuğunuzda ya da karşısına geçtiğinizde sizin gözünüze bakmasıdır.
  4. Sıra alma: Sıra alıp vermeye dayanan davranışları sergilemek için sıra ona geldiğinde görevini yapması ve sırası bitince sırayı verip sıra kendine gelene dek beklemesidir.
  5. Taklit etme: Büyük ve küçük kas becerileri, yüz ifadelerini ve en sonunda da ses ve kelime taklitlerini yapabiliyor olmasıdır.
  6. Eşleme: Sırasıyla nesne-nesne, nesne-resim, resim-resim, renk ve şekil eşleme yapabilmesidir.
  7. Dinleme:Yetişkin ya da öğretmen konuşurken çocuğun bakışları ya da vücut hareketleri ile dinlemesidir.
  8. Yönerge takip etme: Sırasıyla tek basamaklı, iki yönerge bildiren, üç ve daha fazla eylem bildiren yönergeleri yerine getirmesidir.
  9. Pekiştireç kabul etme: Her çocuk ödülün ödül olduğunun farkında değildir. Farkında olmayan çocuklarda ödülün ne olduğu, neden verildiğiyle ilgili çalışmalar yapılması gerekmektedir.
  10. Ders/etkinlik boyunca dikkatini etkinlik üzerine tutabilme ya da etkinliği tamamlama: Dikkat süresinin bir öğretim oturumu için yeterli uzunlukta olmasıdır.
  11. Ortak dikkat: Ders esnasında öğretmenle beraber aynı nesne ya da konuya dikkatini yöneltmesidir.
  12. Nesne,ses ve kişi takibi: Konuşan, hareket eden, ses çıkaran nesne ve insanları takip etmesidir.

Kısa bir not: Sıralamayı rastgele yaptım, bu sırada çalışılacak diye bir kural yok. Öncelik sırasına göre bunu özel eğitimciniz belirleyecektir.

KAYNAK
2010-2011 Zihinsel Engellilere Kavram Öğretimi Dersi Ders Notlarım (Dr. Bahar Keçeli-Kaysılı, Ankara Üniversitesi)
2009-2010 Uygulamalı Davranış Analizi Ders Notlarım (Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu, Ankara Üniversitesi)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Metreküp – Kilogram Çevirme – Hesaplama Tablosu

Ağırlık birimleri hesaplama cetvelinden kilogramı metreküpe çevirme ve metreküpü kilograma çevirme örnekleri aşağıda yer almaktadır. METREKÜP KİLOGRAM ÇEVİRME ÖRNEKLERİ Aşağıda kullanılan metreküp – kilo çevirme formülü ayrıntılı değerlendirmeler dikkate alınmadan hesaplanmıştır. Yani halk arasındaki tabir ile düz hesaptır. Dolayısıyla bilimsel çalışmalarda dikkate alınmamalıdır. 1 m3 kaç kilogram eder?    1000 kg eder 2 m3 kaç kilogram eder?    2000 kg eder 3 m3 kaç kilogram eder?    3000 kg eder 4 m3 kaç kilogram eder?    4000 kg eder 5 m3 kaç kilogram eder?    5000 kg eder 6 m3 kaç kilogram eder?    6000 kg eder 7 m3 kaç kilogram eder?    7000 kg eder 8 m3 kaç kilogram eder?    8000 kg eder 9 m3 kaç kilogram eder?    9000 kg eder 10 m3 kaç kilogram eder?    10000 kg eder 11 m3 kaç kilogram eder?    11000 kg eder 12 m3 kaç kilogram eder?    12000 kg eder 13 m3 kaç kilogram eder?    13000 kg eder 14 m3 kaç kilogram eder?    14000 kg eder 15 m3 kaç kilogr

1 Metreküp Kum Kaç El Arabası – Kaç Kürek Yapar

Ağırlık formülleri örnekleri rehberinden 1 metreküp kum – kürek çevirme ve 1 el arabası kum – kürek ölçüleri hesaplama ve birim çevirme ile ilgili bilgiler aşağıdaki satırda bulunmaktadır. 1 METREKÜP KUM – EL ARABASI – 1 METREKÜP KUM ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç el arabası yapar? 20 el arabası eder. 1 el arabası kum kaç metreküp yapar? 0,5 m3 eder. 1 METREKÜP KUM – KÜREK – 1 METREKÜP KUM   ÇEVİRME 1 metreküp kum kaç kürek yapar? 400 kürek eder. 1 kürek kum kaç metreküp yapar? 0,005 m3 eder. Hesaplamada yararlanılan terimler: kaç metreküp kumdur, kaç el arabasıdır, kaç kürektir Hesaplamada yararlanılan kısaltmalar: Metreküp’ün kısaltması m3, El arabası’nin kısaltması ea, Kürek’ın kısaltması kürek Burada 1 metreküp kum – kürek hesaplama ve 1 metreküp kum – el arabası hesaplama örnekleri verilmiştir. Bu sayfada alan 1 metreküp kum hesaplama tablosu ve birim çevirici değerleri yaklaşık değerlerdir ve dolayısıyla kesin rakamları ifade etmez. Formüller vasıtasıyla hesaplanmış ol

1 Yemek Kaşığı Kaç CC – Kaç CL Yapar

Ağırlık formülleri örnekleri rehberinden santilitre– yemek kaşığı ve yemek kaşığı – cc ölçüleri hesaplama ve birim çevirme ile ilgili bilgiler aşağıdaki satırda bulunmaktadır. YEMEK KAŞIĞI – CC – YEMEK KAŞIĞI ÇEVİRME 1 yemek kaşığı kaç cc yapar? ? cc eder. 1 cc kaç yemek kaşığı yapar? ? yemek kaşığı eder. YEMEK KAŞIĞI – SANTİLİTRE – YEMEK KAŞIĞI    ÇEVİRME 1 yemek kaşığı kaç santilitre yapar? 1 cl eder. 1 santilitre kaç yemek kaşığı yapar? 1 yemek kaşığı eder. Hesaplamada yararlanılan terimler: kaç yemek kaşığıdır, kaç ccdır, kaç santilitredir Hesaplamada yararlanılan kısaltmalar: CC’nın kısaltması cc, Yemek kaşığı’nın kısaltması yk, Santilitre’nin kısaltması cl Burada yemek kaşığı – santilitre hesaplama ve yemek kaşığı – cc hesaplama örnekleri verilmiştir. Bu sayfada alan yemek kaşığı hesaplama tablosu ve birim çevirici değerleri yaklaşık değerlerdir ve dolayısıyla kesin rakamları ifade etmez. Formüller vasıtasıyla hesaplanmış olup bilimsel ve akademik çalışmalar için y